Det er godt og vel 3 måneder siden, at den succesfulde, nationale Drop Mobning Nu -kampagne stoppede.
Men internet mobning er fortsat problematisk. På Net-mobning.dk oplever vi jævnligt at blive kontaktet af børn og unge, der oplever mobning – især på de forskellige sociale platforme. Især den anonyme mobning, opleves voldsom. Her kan det være hvem som helst, der bliver ramt. Og måske endnu værre – det ofte ulykkelige mobbeoffer har ingen jordisk chance for at vide, hvem der ydmyger ham/hende på internettet.
Nuvel, der har længe været fokus på mobning og trivsel i skolen, hvilket også er rigtig godt, og en god start. Vi ved også,
at mobning på internettet, ofte, udspringer af hændelser opstået i skolen. Så naturligvis er skolen og dennes forpligtelse til at at være dannelseinstitution for børn og unge et vigtig sted, hvor de voksne skal forholde sig til, og have en politik, omkring mobning.
Skolen skal være bedre rustet i ft. internet mobning
Men skolen og dens medarbejdere skal i endnu højere grad have fokus på den digitale mobning og konsekvenserne af denne internet mobning. Og ikke mindst være bevidste om, at den mobning der foregår i skoletiden – også let kan eskalere i elevernes fritid. Mobningen digitaliseres og mobningen ændrer karakter. Den bliver mere personlig, på en upersonlig måde. Det kræver en forklaring.
Internet mobning er opstår som regel i det øjeblik, at den udsatte logger på sin PC, hvor fx Skype straks popper op. Eller når den unge logger på Facebook, Formspring, Go Supermodel osv. Her bliver man straks via notifikationer, gjort opmærksom på online aktivitet. Oftest logger eleverne på, kort efter endt skoledag. Det vil sige, at et ungt offer for internet mobning, sidder derhjemme – i sin privatsfære – og eventuelt oplever anonym mobning via sociale medier. Altså, den unge oplever mobningen på det personlige plan, i sit eget hjem – og upersonligt, idet han/hun ikke kan hæfte noget ansigt på den, der sidder bag skærmen i den anden ende. Måske kan ofret have en ide om, at det kan være en fra parallelklassen eller en anden fra skolen. Men kan aldrig være sikker.
Det kan medføre en meget uholdbar situation for ofret, hvor angst og lavt selvværd kan være alvorlige konsekvenser for den, der gennem længere tid har været udsat for anonym mobning.
Folkeskolelærerne skal rustes og have uddannelse i forebyggelse og identifikation af mobning – men de skal også uddannes således, at de kan forebygge internet mobning og lære eleverne om almen dannelse og kultur på internettet. Det er vigtigt, at lærerne får redskaber til at håndtere mobning og konflikter mellem eleverne.
Internet mobning skal tages alvorligt
Mobning på internettet kan, som ovenfor anført, have alvorlige konsekvenser for ofret. Langvarig mobning i skolen (traditionel mobning) kan have store omkostning for den, der udsættes for dette. Kommer internet mobning sideløbende eller oven i traditionel mobning – kan det have fatale konsekvenser for ofret. Ofret holder ikke fri fra mobningen, men “forfølges” hjemme på sit eget værelse. PC’en er et nødvendigt redskab for barnet eller den unge – både som social kontaktbærer, men også rent skolemæssigt. Den sociale kontakt og lektielæsning, kan let blive påvirket, fordi ofret ikke tør at logge på sin PC, af angst for, hvad der nu ligger af beskeder og opdateringer fra andre, om en selv.
Vi voksne der har med børn og unge at gøre – bliver hermed udfordret på vores faglighed. Mobningens karakter kan fra dag til dag ændre sig. Så snart en lærer eller lærerteam, føler de nu har hånd om et mobbe-problem i skolen, så kan virkeligheden snart være en helt anden for ofret – netop fordi mobning fortsætter udenfor skoletiden, over internettet.
Skriv et svar